Ghidonul este o componenta importanta a unei biciclete, cu ajutorul caruia se alege directia de deplasare. Totodata el sustine si o parte din greutatea ciclistului, de aceea forma si dimensiunile au o mare importanta in asigurarea confortului pe bicicleta.
Forma ghidonului difera in functie de tipul de biciclete la care ne referim. In mare deosebim 4 forme ale ghidonului. Astfel la biciclete de sosea (cursiere), la biciclete de pista, la biciclete de ciclocros intalnim ghidonul sub forma „coarnelor de berbec” (privit din lateral are o forma de „U” culcat, iar privit de sus are forma literei „C”);
la biciclete de teren (montane), la biciclete de trekking, ghidonul are forma literei „I” este asemanator cu o bara dreapta,
la biciclete de triatlon, contratimp intalnim ghidonul sub forma „coarnelor de taur”,
in timp ce la BMX, biciclete de oras, gasim ghidonul sub forma literei „V” cu marginile orizontale (asemanator ghidonului de motociclete clasice).
Materialul cel mai utilizat in constructia ghidonului unei biciclete este aliajul din aluminiu, dar se pot intalni deseori si ghidoane din otel, fibra de carbon sau titan.
Alegerea unui ghidon potrivit se poate face functie de 2 parametri importanti. Acestia sunt: latimea ghidonului si diametrul ghidonului.
Latimea ghidonului: la ghidonul unei biciclete de sosea se intalneste o mare varietate de dimensiuni: intre 36 si 50 cm. De obicei ciclistul isi alege un ghidon care are latimea egala cu cea a umerilor sai, pentru ca atunci cand merge pe bicicleta, bratele sale sa fie paralele. Pentru celelalte tipuri de biciclete, se recomanda in mare acelasi criteriu de alegere sau cu o toleranta la dimensiunea umerilor de maxim 5 cm.
Diametrul ghidonului si mai exact diametrul ghidonului in locul de prindere pe pipa, trebuie sa fie acelasi cu al pipei (sau pipa trebuie aleasa cu acelasi diametru al ghidonului) si bineinteles, ca sunt cateva dimensiuni standardizate. Astfel intalnim dimensiunea de 25,4 mm sau 1 inch (standard ISO), dimensiune intalnita la biciclete de teren (mountain-bike) si utilizata de producatorii japonezi de componente. Pe langa aceasta dimensiune mai intalnim si standardul italian in care avem dimensiunea 26 mm, dimensiune intalnita la biciclete de sosea. In plus fata de aceste doua dimensiuni mai exista una intermediara de 25,8 mm, alta de 26,4 mm folosita de Cinelli si mai nou dimensiunea de „oversize” de 31,8 mm sau 31,7 mm (utilizata atat la biciclete de sosea cat si la cele MTB).
Pentru cresterea confortului pe bicicleta, ghidonul este prevazut, de obicei, cu mansoane sau infasurat cu o ghidolina. Alegerea uneia sau a alteia este la latitudinea fiecaruia, dar este indicat ca atunci cand ghidonul ofera o singura pozitie, sa se utilizeze mansoane, iar daca permite o multitudine de pozitii de-a lungul lui, sa se foloseasca ghidolina.
In speranta ca am raspuns la unele intrebari legate de ghidon si de alegerea acestuia, inchei acest articol, urmand sa raspund sugestiilor si intrebarilor voastre.
2 comments:
Felicitari pentru blog. Referitor la "Componentele unei biciclete - Ghidonul", poate ar trebui mentionat si ghidonul "fluture":
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?o=lt&page_id=8128&v=1p
Te rog sa accepti scuzele mele daca acest tip de ghidon l-ai mentionat intr-o pagina pe care n-am vazut-o.
Toate cele bune si foarte bune,
mitzubiciclistu'
Intr-adevar, tipul de ghidon "fluture" sau "ochelari" (cum mai este intalnit in popor) nu a fost mentionat. Si mai sunt si alte forme, dar m-am oprit la cele mai intalnite.
Ne bucura mult prezenta unor cunoscatori intr-ale biciclismului pe blog si multumim pentru sugestie. Va mai asteptam si cu multe alte comentarii constructieve :)
Trimiteți un comentariu