Spitele rotii unei biciclete sunt componente ce fac legatura intre butuc si janta. La un capat sunt prevazute cu un filet pe care vin montate niplurile. Spitele pot fi simple sau duble, avand diverse forme (cilindrice, sub forma unor lame, ingustate la mijloc, etc.), cele mai uzuale fiind cele cilindrice.
Numarul spitelor pentru roata unei biciclete variaza, in mod normal sunt 36 de spite, dar numarul acestora poate fi si 32, 28, 24 ... 16, dar si mai multe, de exemplu 48 la biciclete tandem sau BMX. Sunt insa si biciclete ale caror roti nu au acelasi numar de spite, roata din fata tinzand la un numar mai mic. De mentionat aici, ar fi faptul ca este necesar ca numarul spitelor sa fie egal cu numarul de gauri pentru spite din butuc si din janta.
De asemenea, si lungimea spitelor este foarte importanta. Ea trebuie sa fie una potrivita pentru butucul si janta pe care se monteaza. In general, spitele de la roata libera (cea fara pinioane, fiind de obicei roata din fata a unei biciclete) sunt de aceeasi lungime, dar la roata motoare lucrurile stau putin diferit, cele de pe partea pinioanelor fiind putin mai scurte.
Daca doriti sa inlocuiti o spita, sau toate spitele, este bine sa le masurati cu atentie sau chiar sa luati o spita, de model, pentru a nu gresi dimensiunile. Daca nu gasiti exact aceeasi dimensiune mai bine luati o spita cu un milimetru mai mica decat una cu un milimetru mai mare, deoarece cea lunga poate intepa camera.
Spitele se aseaza intre janta si butuc sub diferite inclinatii, acestea reprezintand de fapt spitarea rotii. Sunt trei tipuri uzuale de spitari: radiale (spitele nu se intersecteaza), incrucisate (spitele se intersecteaza intre ele; incrucisarea poate fi la 2, 4 sau 6 gauri) si impletite (spitele se rasucesc intre ele de 2-3 ori).
In curand voi incerca sa scriu un articol despre cum se face spitarea si centrarea rotii unei biciclete, pana atunci prezentul articol ramane deschis oricaror sugestii, intrebari sau observatii si va continua cu informatii
De asemenea, si lungimea spitelor este foarte importanta. Ea trebuie sa fie una potrivita pentru butucul si janta pe care se monteaza. In general, spitele de la roata libera (cea fara pinioane, fiind de obicei roata din fata a unei biciclete) sunt de aceeasi lungime, dar la roata motoare lucrurile stau putin diferit, cele de pe partea pinioanelor fiind putin mai scurte.
Daca doriti sa inlocuiti o spita, sau toate spitele, este bine sa le masurati cu atentie sau chiar sa luati o spita, de model, pentru a nu gresi dimensiunile. Daca nu gasiti exact aceeasi dimensiune mai bine luati o spita cu un milimetru mai mica decat una cu un milimetru mai mare, deoarece cea lunga poate intepa camera.
Spitele se aseaza intre janta si butuc sub diferite inclinatii, acestea reprezintand de fapt spitarea rotii. Sunt trei tipuri uzuale de spitari: radiale (spitele nu se intersecteaza), incrucisate (spitele se intersecteaza intre ele; incrucisarea poate fi la 2, 4 sau 6 gauri) si impletite (spitele se rasucesc intre ele de 2-3 ori).
In curand voi incerca sa scriu un articol despre cum se face spitarea si centrarea rotii unei biciclete, pana atunci prezentul articol ramane deschis oricaror sugestii, intrebari sau observatii si va continua cu informatii
5 comments:
"... este necesar ca numarul spitelor sa fie egal cu numarul de gauri pentru spite din butuc si din janta ..."
"... roata libera (cea fara pinioane, fiind de obicei roata din fata a unei biciclete) ..."
Imi pot inchipuii citia ani ti-au trebuit sa analizezi profund problemele pina ce ai ajuns la concluziile astea. O sa te propunem pentru Premiul Nobel!
multumesc pentru propunere, totusi tin sa-ti amintesc, fiindca probabil stii asta, ca sunt si exceptii ...
Salut ,
Ai mai facut tutorialul despre cum se centreaza o roata de bicicleta?
am incercat sa imi centrez roata fata de la bicicleta personala si bineinteles ca am reusit sa o fac mai ovala decat era , presupun ca este o logica foarte clara la stransul spitelor , dar eu nu o stiu.
Multumesc anticipat.
Multumim de postare. Care are fi avantajele si dezavantajele fiecarui tip de spitare al rotii (radiala, incrucisata etc)?
Scuze dar trebuie facuta o mica corectura: si anume roata libera nu e roata fara pinioane ci este o componenta a rotii spate ( unii ii mai spun si caseta), gresit totusi pt ca pinioanele sunt tip caseta si vin fixate pe roata libera.
Oricum intentia conteaza.
Trimiteți un comentariu