luni, 28 ianuarie 2008

Copenhaga. Un model de confort

Mai zilele trecute citeam un articol despre strategia de eliminare a locurilor de parcare de pe marginea strazilor din centrul Bucurestiului, prin constructia parcarilor subterane platite. Aceasta initiativa, menita sa descurajeze accesul auto in centru, ne duce cu gandul la Copenhaga anilor ’60. Desi astazi 36 % din locuitorii capitalei Danemarcei se deplaseaza zilnic cu bicicleta la/de la locul de munca (dorindu-se o crestere pana la 40&), lucrurile nu au stat nici aici dintotdeauna astfel. In 1962, cocheta strada Strøget este declarata artera pietonala, iar de atunci suprafata dedicata parcarilor in centrul orasului a scazut cu 2-3% pe an si taxele pentru masini au ajuns azi la 200%. Din 1995 primaria din Copenaga incurajeaza folosirea bicicletei prin crearea a 120 de puncte de inchiriere (programul “free public city-bikes”). Din astfel de parcari plasate in gara, in port, in parcuri ..etc., precum imprumuti la orice supermarket un carucior pentru cumparaturi, introduci o moneda de 20 coroane daneze (aprox. 10 RON) in slotul special si deblochezi o bicicleta frumos colorata ce te va purta prin centrul orasului (impreuna cu bicicleta vei prin si o harta). La intoarcere (nu neaparat la acelasi punct de unde ai luat-o) iti iei banii inapoi. Ce-i drept, pe timp de iarna este mai greu sa gasesti o astfel de bicicleta, ele aflandu-se intr-o inchisoare unde sunt reparate de catre detinutii ce trebuie sa participe un anumit numar de ore lucrand in folosul comunitatii.


In Bucuresti se propune un pret mult mai mare pentru parcarea in centru, decat in zonele marginase, pentru a face soferii sa evite centrul ca loc de parcare a masinii. In Copenhaga s-a gasit o solutie si mai ingenioasa ce rezolva lipsa parcarilor din centru. S-a creat o parcare la periferia orasului, unde pentru 15 euro pe luna, pe langa un loc de parcare a autovehiculului ti se ofera si o bicicleta pe care o returnezi odata cu intrarea in posesie a masinii (serviciul „Park’n Pedal”).

Existenta traseelor ciclabile ce ofera siguranta ( fie ele pe trotuar, pe partea carosabila sau intre masinile parcate si trotuar) face ca mersul pe bicicleta sa se faca uneori cu viteze destul de mare. Cu toate acestea pentru fluidizarea traficului pe arterele cele mai circulate (folosite zilnic de peste 20.000 biciclisti!) se propune „Valul Verde” (Green Wave) , sistem de coordonare a semafoarelor astfel incat, in cazul in care vei rula cu 20 km/h vei prinde culoarea verde pe intreg traseul spre' dinspre locul de munca. Astfel, intre orele 6.30 si 12.00 culoarea verde a semaforuli indica traseul dinspre periferie spre centrul orasului, iar intre 12.00 si 18.00 traseul invers.

Capitala noastra face un mic pas ( interzicerea traficului auto in centrul vechi, acum descurajarea parcarii in centrul orasului) spre un oras mai putin poluat si mai linistit. Dar oare aceste masuri vor avea acelasi impact asupra romanilor ca si asupra locuitorilor confortabilei capitale a Danemarcei?

2 comments:

Genubah spunea...

Gand la gand! Si mie mi se pare interesant orasul Copenhaga.

Anonim spunea...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!